Ważna informacja dla firm prowadzących sprzedaż internetową w Niemczech

Nowe obowiązki rejestracyjne dla polskich sprzedawców w Niemczech sprzedających za pośrednictwem serwisów amazon.de, eBay.de i innych - od października 2019


Do dnia 1.10.2019 administrator każdej strony internetowej oraz innego instrumentu, przy pomocy którego w internecie udostępniane są informacje, które umożliwiają osobom trzecim uzyskiwanie obrotów (tzw. elektronicznego rynku sprzedaży), zobowiązany jest do pozyskania od sprzedawców oferujących produkty za jego pośrednictwem, stosownego zaświadczenia z niemieckiego urzędu skarbowego. W przeciwnym razie odpowiada za nieodprowadzony przez danego sprzedawcę podatek VAT.


Co powyższa nowa regulacja oznacza dla Polskich sklepów internetowych sprzedających w Niemczech?


Pojęcie elektronicznego rynku sprzedaży obejmuje przede wszystkim serwisy internetowe typu amazon.de, eBay.de i podobne. Stąd też wielu polskich sprzedawców otrzymało już maile bądź listy od ww serwisów z wezwaniem do pozyskania takiego zaświadczenia. W przeciwnym razie serwis ostrzega w nich, że zablokuje sprzedaż wystawianych przez nich towarów.


Wśród właścicieli polskich sklepów pojawia się w związku z tym wiele pytań:


Z dotychczasowych omówień z naszymi klientami wynika, że najczęściej założenie nowej firmy konieczne nie jest.


W przypadku limitu sprzedaży wysyłkowej zdania w Niemczech są obecnie podzielone i należy odczekać na praktykę niemieckich urzędów skarbowych. Co do zasady powinny one wystawiać zaświadczenia również w przypadku, gdy sklep internetowy w limicie się mieści, chociaż pojawiają się również opinie, że w takiej sytuacji urząd może odmówić wystawienia zaświadczenia w ogóle. Taka praktyka spowodowałaby jednak, że przepisy o limitach sprzedaży wysyłkowej stałyby się de facto martwe - każdy polski sklep internetowy zmuszony byłby do rezygnacji z limitu, ażeby móc sprzedawać przez platformę w Niemczech, co w opinii Autora stanowi naruszenie przepisów prawa Unijnego.


Miejsce wysyłki towaru do ostatecznego odbiorcy z reguły rozstrzyga, czy mamy do czynienia ze sprzedażą wysyłkową, czyli czy możemy korzystać ze wspomnianego limitu.


Pełna odpowiedź wymaga oczywiście zapoznania się z całościową sytuacją danego sklepu oraz jego najbliższymi planami rozwoju sprzedaży na przyszłość. Należy mieć także na uwadze, że przepisy nie są jeszcze wdrożone, stąd dopiero praktyka niemieckich urzędów, a możliwe że wyroki Sądów pokażą, jak nowe regulacje należy prawidłowo stosować.



Jeśli masz pytania lub chcesz zlecić nam rozwiązanie kwestii prawnej, zadzwoń do nas 91 421 37 99 lub  napisz. Odpowiemy na Twoje pytania, doradzimy oraz podejmiemy skuteczne działania.