Wyzwania dla polskich firm transportowych w Niemczech

Wiele polskich firm transportowych ze względu na ograniczenia dotyczące kabotaży rozważa rejestrację spółki, oddziału, lub nawet przeniesienie całej działalności do Niemiec. Często takie firmy dysponują już własnym taborem - wynajętym lub znajdującym się w leasingu, i chciałaby skorzystać z niego w Niemczech. Należy przy tym uwzględnić zasady, jakie przewidywane są przez niemieckie i europejskie przepisy.



Zgodnie z przepisami UE, samochód, który jest "zwykle stacjonowany" w danym kraju przez okres ponad sześciu miesięcy w roku, powinien być zarejestrowany w tym kraju. Dla firm zarejestrowanych w Niemczech oznacza to, że jeśli wynajmowany pojazd spędza większość czasu na terenie Niemiec (183 dni lub więcej), powinien być zarejestrowany w lokalnym urzędzie komunikacji (Kfz-Zulassungsstelle). Rejestracja obejmuje zgłoszenie pojazdu do urzędu, przeprowadzenie przeglądu technicznego (TÜV) i zakup ubezpieczenia samochodu. Ważne jest, aby posiadać wszystkie niezbędne dokumenty, takie jak umowa najmu / leasingu, dowód rejestracyjny pojazdu, dowód ubezpieczenia OC i dowód przeglądu technicznego. Należy przy tym sprawdzić, czy umowa najmu/leasingu umożliwia zarejestrowanie samochodu w Niemczech, względnie czy wymagana jest do tego celu zgoda Wynajmującego / Leasingodawcy. Może się bowiem okazać, że niemieckie przepisy będą nas zobowiązywały do przerejestrowania samochodu, którego według zapisów umowy nie mamy prawa przerejestrować. Taka sytuacja może uniemożliwić rejestrację, co niesie za sobą ryzyko grzywny, lub też złamać zasady umowy i w konsekwencji utracić prawo do korzystania z pojazdu lub też narazić naszą firmę na odpowiedzialność odszkodowawczą.


Po zarejestrowaniu pojazdu w Niemczech, firma będzie musiała zapłacić podatek od pojazdów mechanicznych (Kfz-Steuer). Wysokość tego podatku zależy od wielu czynników, takich jak rodzaj paliwa, pojemność silnika, emisja CO2 itp. Warto przy tym zauważyć, że również jeżeli ostatecznie nie zarejestrujemy takiego pojazdu w Niemczech, może ciążyć na nas obowiązek podatkowy. Chodzi tu bowiem o dwa różne postępowania - administracyjne oraz podatkowe.


Stąd też jeżeli chcemy korzystać z polskich samochodów w Niemczech, należy kontrolować i dokumentować czas w jakim są one używane na terenie Niemiec. Warto przy tym zaznaczyć, że dla każdego pojazdu opisany wyżej półroczny okres liczy się odrębnie. Firmy transportowe muszą również pamiętać o obowiązku posiadania odpowiedniej licencji na transport.


Zgodnie z przepisami UE, potrzebujesz licencji na transport towarów na własny rachunek (licencja transportu własnego) lub na rzecz innych (licencja transportu drogowego) dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) powyżej 3,5 tony. Licencję na transport drogowy wydaje organ właściwy według przepisów danego kraju związkowego (Verkehrsbehörde).

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi informacjami z zakresu niemieckiego prawa i podatków, to zapraszamy Cię do zapisania się na nasz newsletter. A jeśli potrzebujesz opinii, porady lub zmagasz się z trudną kwestią prawną i szukasz skutecznych rozwiązań, sprawdź co możemy dla Ciebie zrobić.

Oceń nas i zmotywuj
do jeszcze lepszej pracy :)

Review Widget