Stan prawny: kwiecień 2025 r.
Od stycznia 2025 r. przepisy unijne i niemieckie znacząco ograniczyły możliwość delegowania kierowców z Polski. Równocześnie Niemcy ułatwiły legalne zatrudnianie kierowców z Ukrainy dzięki nowelizacji § 24a Beschäftigungsverordnung oraz aktualnym wytycznym Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.
Dla wielu przewoźników kompromisem pomiędzy koniecznością uzyskiwania wiz typu D a stabilnym dostępem do niemieckiego rynku pracy jest Grenzgängerkarte – zezwolenie pozwalające na legalną pracę w Niemczech i powrót do Polski co najmniej raz w tygodniu.
Firma musi mieć status pracodawcy w Niemczech (np. poprzez oddział lub niemiecką spółkę).
Firma musi posiadać niemiecką licencję na transport drogowy.
Kierowca musi:
Uwaga: uznanie ukraińskiego prawa jazdy w Polsce nie zawsze jest bezpośrednio respektowane przez niemieckie urzędy – może to wymagać dodatkowej interwencji prawnej.
Grenzgängerkarte stanowi praktyczne narzędzie legalnego zatrudniania kierowców z Ukrainy bez konieczności relokacji. Reguły te mogą być też stosowane wobec innych zawodów deficytowych. Zanim jednak zdecydujemy się na utworzenie oddziału lub spółki w Niemczech, warto skonsultować się z odpowiednim niemieckim urzędem oraz przygotować dokumentację zgodną z aktualną interpretacją przepisów.
Oceń nas i zmotywuj
do jeszcze lepszej pracy :)