Problemy z kontraktem w Niemczech w związku z COVID-19

Co mogę zrobić z kontraktem, jeżeli koronawirus utrudnia lub uniemożliwia mi jego wykonanie?

Epidemia koronawirusa Covid-19 znacząco zmieniła i zmienia na co dzień możliwość wykonania zawartych wcześniej kontraktów w Niemczech. Materiały nie docierają na czas, pracownicy boją się pracy w grupach lub porzucają pracę, wracając do swoich rodzin, podwykonawcy nie wykonują swoich części kontraktu.


Czy musimy mimo wszystko dalej realizować zlecenie, narażając się w przypadku trudności na kary umowne, obciążenia wykonaniem zastępczym, bankructwo kontrahenta?


Niemiecki system prawny, podobnie jak polski — przewiduje prawo do zmiany, a nawet wypowiedzenia umowy bez zachowania terminu wypowiedzenia w sytuacji istotnych zmian okoliczności umowy, których strony przy jej zawieraniu nie mogły przewidzieć. Można proponować tutaj np. zmianę terminu realizacji umowy, zmianę zasad wynagrodzenia, ograniczenie zakresu umowy, zmianę terminu płatności/zaliczek.


Nie następuje to jednakże automatycznie i każde skorzystanie z tej regulacji — jeżeli druga strona nie zgodzi się zrobić tego ugodowo — może niestety mieć swój finał w Sądzie.


Stąd też szczególnie ważne jest dokumentowanie każdej okoliczności, która ma wpływ na nasze indywidualne zlecenie. Druga strona może bowiem podnosić, że wprawdzie Covid-19 znacząco wpływa na sytuację rynkową, to jednak Państwo jako kontrahent nie zostaliście aż tak bardzo dotknięci epidemią. Natomiast tzw. ciężar dowodu — czyli wykazanie wszystkich okoliczności — obciąża stronę, która się na te okoliczności powołuje, tj. tę, która warunki umowy chce zmienić.



Jeśli masz pytania dotyczące wymienionych zagadnień lub zmagasz się z trudną kwestią prawną i szukasz skutecznych rozwiązań, zadzwoń do nas 91 421 37 99 lub  napisz. Zaproponujemy najkorzystniejszą dla Ciebie formę współpracy i podejmiemy skuteczne działania.


Pomoc prawna w Niemczech dla Polaków oraz dla polskich firm w związku z epidemią koronawirusa COVID-19